søndag 19. august 2012


Halloen!

Hvor skal jeg starte? Akkurat nå sitter jeg i en seng, på et rom, i en leilighet, i Pagos de Moguer, i Madrid, i Spania. Jeg bor hos en meget hyggelig dame ved navn Pilar. Hun er liten, smårund og megasøt. Skravla går om jeg får det med meg eller ei. Mest ei. Hun har en datter på femten som heter Irene, men henne får jeg ikke møte før på onsdag, da hun er på ferie hos Pilars søster. Her bor også utvekslingsstudentene Sofia fra Finland og Aurora fra Norge. Aurora (www.auroraimadrid.blogg.no) skal bo her hele året, mens Sofia skal videre til god knows where utenfor Madrid.

Igår var avreisedagen og jeg møtte opp på Gardermoen kl 1200 med mams&paps, to digre kofferter og to-tre sommerfugler i magen. Der møtte jeg fire supre jenter; Tonje, Andrea, Aurora og Hannah. Og de skal alle sammen på forkurset i Madrid. Takk gud. Å si hade til mams&paps var noe tungt. Ti måneder er lenge å være borte fra hverandre, så det ble felt noen tårer.
Vi jentene hadde en fin liten tur foran oss. Oslo-Stockholm, Stockholm-Lisboa, Lisboa-Madrid. Etter tolv timer på diverse fly og flyplasser kom vi endelig frem til Madrid en gang etter midnatt og ble møtt av "brune pappa" som vi kalte ham. Brune  pappa var høy og mørk, tykk og trygg. Han kjørte oss til vertsfamilien våre. Jeg og Aurora ankom Calle Ancora rundt 1-2 og ble møtt av tidligere nevnte Pilar og Sofia. Etter å ha snakket (se; stotret og stammet) litt med Pilar, gitt henne noen små gaver (ostehøvel, brunost og melkesjokolade) og tatt en dusj, kom jeg meg i seng sånn 0230. Lang fuckings dag. 
ENDELIG fremme (garantert ikke Madrid det er, men vi var fornøyde uansett)

Rommet mitt, som jeg deler med Sofia, har ikke AC, men en bitteliten vits av en vifte. Det blir harde, harde netter. Frokosten idag var.. grei. Småkaker og kjeks fristet ikke sånn drøyt, så jeg tok meg en skål cornflakes. Ble litt trist da jeg fant ut at Pilar hadde varmet opp melken så hun kunne ha den i kaffen.. forfriskende. Etter frokost dro vi til skolen vi skal gå på de neste tre ukene. Den ligger i nabolaget Salamánca som er et veldig velstående, rikt nabolag. Skolen ligger også rett ved Parque del Retiro som er en nydelig park. Tror det her blir bra. Etter å ha sett skolen gikk vi rundt i sentrum en stund, så noen fine bygninger, tok noen bilder, spiste en 1€ burger. Vi gikk i litt klesbutikker og vi kjøpte spanske simkort til mobilene våre. Nummeret mitt er 633582837 om du lurte, og glem for all del ikke landskode. Etter dette dro vi hjem og spiste. Under måltidet foreslo Pilar at vi utvekslingsstudentene kunne ta oss en tur på byen ikveld. Jo, ja og selvfølgelig vil vi jo det. Men vi starter på skolen imorgen kl 0930 og spanjoler fester til soloppgang. Vi utsetter det, til finskens store skuffelse (vodka vodka vodka!! hæ? skal vi ikke feste? Perkele!!!). Søt. 

Jeg og Aurora tenker oss ut på en joggetur i parken etterpå. Det kan bli sykt bra, men det kan også bli helt forjævlig. Ønsk oss lykke til! 

Spanskskole
Internasjonalt akademi for språk, Madrid

Mest classy H&M jeg noensinne har sett.

Fra venstre: Sofia, Pilar, Aurora. Fine jenter/damer.


Puerta Alacá




Første dag på (språk)skolen imorgen, og jeg gleder meg faktisk. Det er frustrerende å ikke forstå bæret av hva folk sier til deg, så det blir fint å få det litt inn med teskje. (Lyver litt for jeg synes det går overraskende bra, woop)


Sneiks :-) 

5 kommentarer:

  1. Høres ut som en fin start for dere! Men herregud for en reisevei, omtrent som å fly til Kirkenes med en mellomlanding i Edinburg før turen avsluttes i Stavanger :-) Pilar så trivelig ut, varm melk eller ei. Herlig at du blogger så bra, Marianne - kjempespennende å lese for oss som er igjen i steinrøysa!!

    SvarSlett
  2. Morsomt å lese, Marianne! Overraskende, men betryggende, å høre at dere avsto fra festing da første mulighet bød seg. Ellers har vi hatt sommerens varmeste dag i Osloområdet!

    SvarSlett
  3. Jøss, du skriver veldig bra. Kanskje du kan bli noe en gang likevel ;) Lykke til på skolen i morgen!

    SvarSlett
  4. Spennende og morsom lesing, Marianne. Skjønner at du er dattera til faren din. Dere er utrolig flinke til å blogge, begge to. Dette blir kult å følge :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du leser bloggen, Trygve! Så at Mette følger meg, du får hilse henne så masse! :-)
      Tusen takk!

      Slett

Takk for kommentaren!