lørdag 25. august 2012

Un porro para ti?

Det var jo bare tidenes nedtur. Turister som vi er visste vi jo mildt sagt lite om hvor en kunne finne gode fotballpuber i denne byen. Dermed endte vi opp på en klubb med høy musikk og lys, som reklamerte så fint om at de viste kampen. Visst viste de kampen, men jeg vet ikke helt om det teller når den vises på en 20 tommers tv i et hjørne av baren..
Vi ble ikke sittende så lenge før vi ga opp og gikk til Puerta del Sol. Det kaller jeg livlig plass. Masse gateartister, folk på rulleskøyter, spansk ungdom som drikker ved fotenene og ikke minst turistene som står og glor på alt. Det er en ting jeg tenker mye på; når slutter jeg å være turist i dette landet? Når jeg har lært meg å snakke språket? Når jeg oppfører meg som en ekte spanjol? Når jeg får svart hår og pjuskskjegg? Jeg vet ikke.. kanskje aldri.
Da vi var utenfor leiligheten satte vi oss ned på en liten, lokal bar som viste kampen. Der fikk vi med oss at Barca vant 3-2 over Madrid, men det gjorde ingenting for los madrileños på baren for de heiet alle sammen på Barcelona. Det hele er Ronaldo sin skyld. Alle madrileños hater nemlig Ronaldo.
På denne baren jobber det en ungkar som alltid ser etter oss når vi går til bussen eller metroen. Jeg snakket litt med ham igår, og idag da vi gikk hjem fra skolen sa jeg hei til ham. Det kjennes nesten, nesten som om jeg har fått meg en venn. Det kjennes bra.

Andrea på bar

Pose it

Idag hadde vi kort dag på skolen med kun én del grammatikk. Edu, læreren, er veldig grei når det kommer til å snakke om ting vi føler at er nødvendig å snakke om, så idag har vi snakket om spansk ungdoms drikkevaner og hasjrøyking. Svingte også innom kokain sånn for sikkerhets skyld. Fun fact:

  1. Det er overhode ikke uvanlig at spanjoler starter å drikke i tolvårsalderen 
  2. Spania er verdens andre største forbruker av hasj, rett bak USA. 
  3. Marokko er en av verdens største produsenter av hasj og eksporterer store mengder daglig til Spania da det kun er 12 km hav mellom landene. 
  4. Spania er verdens største forbruker av kokain (kilde; Eduardo) 
  5. Onsdag i forrige uke stoppet spansk politi et skip på vei mot Cádiz lastet med tre tonn kokain. TRE TONN KOKAIN!!!!!

Un porro er en joint om noen lurte. Bare å spørre!

Ellers snakket vi om preposisjoner.

 Veien opp til skolen

Istad satt vi og spiste lunsj med tven i bakgrunnen da Breivik plutselig dukket opp på skjermen. Søte, gode Pilar snudde seg mot tven og utbrøt "hijo de puta!". Nice. Det minner meg forresten på at hun også kalte Jesus for en horesønn her om dagen..
Men tilbake til Breivik. Jeg har nettopp forklart for min oppskjørtete finske romkamerat hva en forvaringsstraff er. Hun synes først straffen var veldig minimal, men skjønner seg nå litt mer på den. Hun fortalte meg at facebooken hennes er full av sinna finske innlegg fra folk som ikke skjønner seg på straffen. Altfor dårlig formidling gjennom media..

Etter lunsj sov jeg halvannen time siesta, hurra for spansk kultur, og etterpå dro jeg en tur i parken. Jeg la meg foran Palacio de Cristal, gjorde lekser, hørte på musikk og solte meg. Da solen gikk ned bak trærne spaserte jeg rundt i parken, rundt vannet ved monumentet og tilbake igjen til leiligheten. Det er så mye å se på, så mange mennesker å studere. Jeg elsker å gå rundt for meg selv med bra musikk i ørene og simpelthen bare se på andre folk rundt meg. I Retiro svermer det av kjærestepar, noe som både er deprimerende og fascinerende. Deprimerende fordi jeg ikke har kjæreste selv (merk: jeg depper ikke mye over dette når jeg passerer de unge madrileños'ene) og fascinerende fordi de virkelig, virkelig vet å være forelsket her i Spania. De er så utrolig lidenskapelige! Herregud, så misunnelig jeg blir.. Kanskje jeg skal følge pappas råd og skaffe meg kjæreste her i Spania likevel?

Bedre utsikt enn på en hvilken som helst strand

Palacio de Cristal
Loving life
Bra fugl



Ikveld er planen å gå ut, men siden vi skal til Toledo imorgen tidlig, blir det nok en heller rolig natt.

Nos vemos. 

2 kommentarer:

  1. Morsom dame, denne Pilar! Synd at Breivik er eneste grunnen til at Norge får presseomtale i utlandet. Keep up the good work Marianne og forklar dem om det norske rettssystemet!
    Ellers har du jo virkelig fått deg et yndlingssted! Nydelig park; bare pass på at det hele får religiøse overtoner :).
    Nyttig undervisning på skolen, ser jeg. Burde vi bli bekymret når dere får seriøs innføring i gramprisen på marihuana?
    Spansk kjæreste er ikke å forakte, bare han er flyttbar....til Norge.
    Gleder meg til skyping på søndag.

    SvarSlett
  2. Jeg tror det mamma prøvde å si var at parken IKKE måtte gi deg religiøse overtoner :-)
    JEG har ikke sagt at du SKAL få deg spansk kjæreste!! Jeg har sagt at OM det skjer så skal han ha en diger vingård ved havet der vi kan feriere. Skader ikke om de også produserer skinker og oster og slikt....
    Jeg må visst ta en prat med denne Eduardo, det var da med veldig innlevelse han forteller om all denne røykingen og kokainen?? selger han også?
    Ta noen bilder av disse menneskene du skriver om, da -artig å se hvordan de ser ut.

    SvarSlett

Takk for kommentaren!