onsdag 12. september 2012

Bjørner på stranda og idylliske omgivelser

Nå har jeg sett alt. Til frokost idag puttet vertsmor honning i sin vannbaserte koffeinfrie kaffe. Men ikke nok med det, hun fulgte opp med å putte toastet rundstykke med salt og olivenolje på oppi kaffen. Hvorfor?! Jeg var nær å brekke meg et par ganger da hun grov ut store biter grovt brød gjennomvåte av honning, olje og kaffe med teskjeen sin. HVORFOR?! 

Igår dro vi alle sammen på utflukt. Planen var en fornøyelsespark i Benidorm, men da vi kom dit var den stengt. Slik ble det til at vi kjørte lengre inn i landet og opp i høyden til en elv som renner ned fra fjellet. På veien så vi mange fine, små landsbyer plassert i bratte fjellskrenter eller i frodige terreng. Spania har et veldig variert landskap! Stedet vi kom til var et paradis med fossefall, klart vann og frodige omgivelser. Det var så fint der! Vi badet masse selv om vannet var iskald ("Som i Norge, ikkesant?" "Neinei, dette er mye kaldere!" "Ja, sæærlig."), hoppet fra avsatser og dukket under fossefall. Vi spiste baugetter langs elvebredden, badet enda mer og tok bilder. 


idyll
Ærlig, hvor fint er ikke dette? (merk fjellene i bakgrunnen)
Hehehe
Paradis 
Vfar og jeg har nå en pågående konkurranse. Min aller første dag i familien ble jeg klapset i bakhodet av vfar mens alle de andre lo. Der sto jeg da, ensom og klapset nordmann uten peiling på hva som foregikk. Men joda, her i familien finnes det en lek som går ut på å få den andre personen til å se etter noe som ikke finnes for så å slå personen i bakhodet. Ganske morsomt igrunn. Stillingen står nå 1-1 (jeg gikk på at det var en bjørn bak meg på stranda. Helvetes vfar brukte et annet ord for bjørn som var ukjent for meg, så selvfølgelig snudde jeg meg jo..), vi går til ti poeng og vinneren må spandere en øl på den andre. Jeg har en ganske så kul vertsfar, jeg. 


Etter vi hadde vært ved elven en god del timer dro vi til stranden i Benidorm. Benidorm var veldig moderne, mye stygt og mye fint. Det vrimlet av eldre turister der som lå som slakt spredt utover den uendelige stranden. Jeg, Pablo, Lucas og vfar betalte for å kunne leke på en "lekeplass" ute i vannet. Det var så gøy at jeg holdte på å dø. Forestill deg Wipe Out, men her kjenner du alle deltakerne og de tryner på de merkeligste vis kun én meter fra deg. Jeg tisset nesten på meg så mye som jeg lo. Vfar var jo nesten den verste av dem! Han falt, dyttet andre, klatret, hoppet og tryna uten stans. Vi lekte der i en time før Pablo falt ned fra et to meters høyt "isberg" og slo kjaken sin ganske så godt. Vi bestemte oss for å gi oss da. Jeg fant mye glede i å smuglese meldingene han sendte til jentene sine i bilen på veien tilbake igjen. "Jeg har det vondt. Falt ned fra et fire meters høyt isberg,". Den lille løgneren. Da han så at jeg leste det lo jeg meg ihjel, mens han ble flau og mente det var et godt sjekketriks. 

Benidorms beste lekeplass
Finfin okse på kjøreturen hjem.
Vel hjemme igjen var klokken mye og alle helt døde etter dagen. Jeg sto på kjøkkenet med vmor og snakket med henne mens hun lagde middag. Tror hun satte pris på at jeg sto der og at jeg ville lære om matlagingen hennes. Vi avsluttet dagen med å spise godt (potet og gulrot puré må prøves) og ligge som slakt foran TVen. 

Idag har vi vært litt her og der. Planen var å dra på et fruktmarked i en naboby, men da vi kom dit viste det seg at markedet var stengt fordi de hadde en fest for maurerne og kristne. Det var kanonskudd, flagg, ballonger og spanjoler i kostymer i alle gatene. Veldig spansk, veldig stilig.


Deretter dro vi til San Vicente og handlet litt mat, ordnet med internett til mobilen min og spaserte litt i byen. Kjørte igjen forbi skolen min og jeg kjente hjertet mitt gjøre et hopp. Joder. 

Etterpå skal jeg møte med de andre utvekslingsstudentene og områderepresentanten, og om jeg har skjønt det riktig skal familien og jeg se fotballkampen til Pablo om kvelden.

Hasta luego! 

7 kommentarer:

  1. Fytti for noen aktive dager! Du har jo lekt mer med den nye familien din på tre dager enn gjennom et helt liv med den gamle, nesten. Det så veldig flott ut ved kildevannet der dere badet. Artige bilder tatt med mobilen; fargene og konturene ble nesten som om de var tegnet. Jeg er veldig glad for at du er så fornøyd, Marianne. Kunne vel ikke hatt en bedre start.

    SvarSlett
    Svar
    1. Aktive og gøyale!! Vi har plenty av tid til å leke når jeg kommer hjem, så dette ordner vi :-)

      Slett
  2. Bare adopter den der nye, fantastiske, familien din, du!
    Men bare husk på arven, den går i sin helhet til Mads - husk det!

    SvarSlett
    Svar
    1. No pasa nada. Har jeg glemt å fortelle at Juan Carlos er kongen av både Sverige, England og Spania? Kommer til å bli stinn!

      Slett
  3. VANNBASERT KAFFE?! WHAAAAAAAAAAAT???!!! Hva skulle det ellers vaere?

    SvarSlett

Takk for kommentaren!