fredag 14. september 2012

Skamklipping, første skoledag og toppløse damer

Ja, hvor var vi?

Vel, møtet med utvekslingsstudentene og Isabel gikk fint. Isabel er en kul dame som virkelig er her for oss. Hun er avslappet og rolig og vil at vi skal ha et best mulig år! Av andre utvekslingsstudenter her finnes det en gutt, Matteo, fra italia som skal være her i tre måneder, Lisa fra Norge og Emma fra Danmark som skal være her hele året, og Daisy fra Australia som skal være her i fem måneder. Isabel sier at vi er den minste gruppen med utvekslingsstudenter på mange år. Gjør ikke meg noe! Alle sammen virker veldig greie og vi planlegger å stikke på stranden sammen en dag om været tillater det... En liten spøk der på slutten da været i Alicante ALLTID tillater et strandvisitt. Mehe.

Etter møtet hentet Pepi meg i Alicante før vi skulle avgårde og se på fotballkampen til Lucas og deretter fotballkampen til Pablo. På veien stoppet Pepi bilen og fortalte at hun hadde en overraskelse til meg. Denne overraskelsen var et glass med Horchata som er en veldig populær drikk her i Valencia regionen. Horchata er laget av en frukt som smaker som kokos og den drikkes veldig kald. Godt! Og for en søt vmor jeg har!
Etter dette dro vi på fotballkampene. Lucas var benket da vi kom så jeg gikk bort til ham, slo ham i skulderen og ønsket ham "buena suerte, cabron (puta)!". Tror flere av guttene på spillerbenken tenkte det samme da; "hvorfor står den totalt ukjente jenta og kaller vår beste spiller for en "hore"?". Joda, jada. Men vi er jo søsken, jo. Mye kjekke spanjoler der forresten. Bare sånn om du lurte. 
Under kampen til Pablo satt vfar og lærte meg spanske gloser mens vmor viste meg bilder av katter på mobilen sin. Hyggelig. Ble også introdusert for en av vennene til Lucas på fotballaget. Da jeg ikke kan spansk er jeg ikke sikker på om han flørtet med meg eller ikke, men så vidt jeg forsto foreslo han at vi skulle ta en tur sammen til dusjene... foran hele familien og de begynte å le. Kan det være riktig? Ikke vet jeg. 

Kampen til Pablo
Igår skjedde det igrunn ikke så mye. Jeg var i San Vicente på egenhånd, spaserte og handlet litt. Spilte FIFA med Lucas (jeg scoret til og med. Og det har ingenting å gjøre med at jeg hadde begge kontrollene..), spiste god mat, tegnet med vfar og køddet med Pablo. Senere tok jeg og vfar oss en liten tur til legen for å få en attest til skolen. Det var, som i Norge, lang ventetid for å komme inn til legen. Da vi endelig kom inn tok det legen ett minutt å skrive attesten, men derimot ti minutter (TI) å snakke med vfar om politikk og disse jævlene som alle sammen er sosialister og verre enn selveste Fraco. Ikke rart det blir kø på venterommet a, gitt. 

Alene i San Vicente! Tok meg en smoothie og følte meg ensom (y)
Om kvelden sto jeg på badet og så på mens Lucas klippet håret til Pablo med barbermaskin. Jeg ler fortsatt når jeg ser for meg trynet til Pablo da Lucas gjorde en liten feil og klippet litt for mye av håret hans på toppen. HAHA. Jeg lo så godt. Det så ikke ille ut og jeg burde ikke ledd (stakkars Pablo som startet på skolen dagen etter og tenkte han var skamklipt), men når man er i lattermodus er det jo fullstendig umulig å stanse. 

Hairy back, much?
Bildet som innleder det kommende avsnittet. (minus venner)
Idag våknet jeg forfrosset og forkjølet. Laken er ikke greia for meg. Ikke nok med det; jeg våknet livredd av tanken på at jeg skulle på skolen om halvannen time. Hva skal jeg gjøre med håret? Hvordan skal jeg sminke meg? Hva skal jeg ta med? Og hva skal jeg ta på meg? Hva tar man vel på seg når man skal på skolen for første gang på en helt nye skole, i et annet land, uten en eneste venn? Vel, svaret er jo selvsagt langbukser. Langbukser sa du? Ja, det er smart da det kun er tredve varmegrader ute. Svetter jo ikke da. 
Vmor fulgte meg inn på skolen, fant frem listene over elever og klasserom, og sa til en helt ukjent jente at hun måtte hilse på meg. Da jenta hadde hilst på meg dro vmor hjem og jeg sto igjen alene i en gjeng med spanjoler som ikke skjønte hvem jeg var eller hva jeg gjorde der. Fett. Ut av det blå kom plutselig tidenes greieste jente, Noelia, og tok meg under vingene sine. Takk gud. Hun introduserte meg for vennene sine og tok meg med til klasserommet vårt. Vi går i samme klasse og har ellers noen felles fag, og godt er det. Målet er nådd; én ny venn innen fredag! 
Noelia oversatte timeplanen min, introduserte meg for læreren vår og tok ordentlig vare på meg. Jeg lurer på om jeg hadde gjort det samme for en utvekslingsstudent hjemme? Antakeligvis ikke før, men definitivt nå. Det viser seg at Noelia spiller volleyball på skolelaget (som jeg ikke ante eksisterte) og jeg skal prøve meg når sesongen starter om noen uker. Ikke verst. 
Totalt tilfeldig, men en av spanjolene jeg møtte idag er fra Norge. Han kom bort til meg og sa "Hei, hvordan går det? Familien min bor i Råde". Jeg ble helt satt ut, jeg. Han bodde i Norge til han var fem år gammel før han flyttet til Alicante. Han kan nesten ikke noe norsk, men det er jo fint å vite at jeg har en felles viking på skolen. 

Tok et bildet før skolen for å huske å se positivt på ting; går ting til helvete på skolen kan jeg jo alltids bli husmor.
Det viste seg at vi idag bare hadde en halvtime med, vel, ingenting. Etter skolen dro jeg og Pepi til Alicante der hun satte meg av i sentrum så jeg kunne gå litt på egenhånd. Jeg handlet litt nødvendigheter, som for eksempel et klesskift da jeg var så uendelig dum å ta på meg bukser. Kjøpte også en bikini i farten før jeg hastet avgårde i retning av stranden. På stranden vrimlet det av tykke, eldre damer som solte seg toppløse. Pent syn. 

Alicante, bystranden
Savnet Norge så jeg la meg utpå steinene for å få typ "svaberg-følelse"
Feit, toppløs dame! Nei, vent..
Foreløpig aner jeg ikke hva helgen bringer, men jeg antar at den blir mer eller mindre rolig da det er min aller første helg her og jeg ikke har venner enda. 

Ha en fortryllende aften!

9 kommentarer:

  1. Fantastisk førstedag på skolen, Marianne:-) Dette ser bra ut. Vet ikke om det er måten du skriver på eller om det er alt som skjer som får meg til å le hele tiden. Er vel begge deler. F.eks. den om de alle de gamle toppløse damene på stranda.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg ser litt lettere på den kommende skoleuken nå, gitt!
      Det er det beste jeg kan høre det, Trygve :-D

      Slett
  2. Svar
    1. Yeeah, you know it!
      Men det kommer til å bli meg om et år. Jeg kommer rullende hjem!

      Slett
  3. Herlig blogg, Marianne!
    Tror du kommer til å klare deg bra! Alle disse toppløse, gamle damene; var de norske (er faktisk litt usikker på om gamle frp'ere soler seg toppløse)? Kult strykejernsbilde. Ante ikke at Black&Decker lagde strykejern! Tenker mest på en litt ekkel novelle om en som lånte en B&D drill.... men det er en annen historie. Du har fått deg en venn, Marianne! Det er bare den første! Tenk så bra det blir når du starter med volleyball; da tenker jeg du spiller fletta av de fleste! Keep ut the good writing!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, mams!
      Jeg synes det virker som en ting frp'ere absolutt ville gjort. B&D er ukjent for meg, men om du sier det så. Liker hvordan du sporer av :-)
      Håper det fortsetter like bra som det har startet. Gleder meg til å komme inn i en hverdag for akkurat nå er alt veldig nytt og forvirrende. Må omvende meg noe veldig!

      Slett
  4. Jaggu har du det fælt......
    vet nesten ikke HVA jeg skal si, jeg
    Her regner det.....

    SvarSlett
  5. Har det fortreffelig!
    Dere har det nå ikke sånn altfor verst dere heller da. Og dere blir spreke og trente mens jeg holder på å forsvinne i mitt eget fett.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jaggu har alle dere tre det fælt! Her regner og blåser det med temperaturer mellom 15 og 5 grader celsius.

      Miller og Fredag har blitt så sinnsykt kosesyke av å være så mye alene, at jeg fant dem liggende sammen i senga mi. Hårfest deluxe.

      Ja, Fraco! Fraco var en jævel ;D

      Slett

Takk for kommentaren!