mandag 25. mars 2013

En jente fra Norge, som bor i Spania, på ferie i Italia, på besøk i Vatikanstaten!


Mandagen og tirsdagen for to uker siden var et eneste kaos som gikk bort til å studere matematikk (til prøven jeg hadde på onsdagen, og som jeg tror jeg gjorde det såpass bra på at jeg kan stryke den neste prøven, men likevel bestå trimesteret) og pakke kofferten til min ventende destinasjon; Roma. 


Onsdag ettermiddag satte jeg, ti andre elever og fem lærere avgårde for å dra på klassetur til Roma. Det er normalt at avgangselevene har en slikt tur på slutten av året, men det er heller unormalt at såpass få melder seg på. For meg gjorde det absolutt ingenting da jeg generelt ikke liker folk. Eller jo, jeg liker folk. Men ikke for mange, for mye og for ofte. Og helst ikke alle sammen spanjoler. Vi var fremme i Roma ved midnatt og ved hotellet ankom vi rundt klokken ett. Da tenker en godtroende nordmann at senga står for tur, men slik fungerer altså IKKE sakene når du er på tur med spanjoler. To timer og flere glass med noe gøy i senere var vi endelig i seng og kunne drømme om morgendagens eventyr. 

Vi bodde godt i utkanten av byen og det ble mye vandring og gåing og skriking og skråling. Det var kaldt, skoene var vonde og søvnen satt godt i. Likevel var det meste glemt da vi fikk første glimt av Colosseum. Wow. Akkurat som du har sett det i filmer og blader og reklamer siden du var fire år gammel, bare større og tøffere. Nå skulle jeg gjerne navngitt alt vi gikk rundt og så på, men med tanke på at jeg fikk de italienske navnene gitt på spansk så har mye gått inn det ene og ut det andre, om du henger med.. Vi så i alle fall på drøyt og overdrevet mye stein. Stein, på stein, på stein. Og så tittet vi på enda litt flere stein etter vi hadde sett på de forrige steinene. 

By night..
Meg og Indra!
En gang ferdig med steintitting vandret vi rundt og så på vakre bygninger og vi var innom forskjellige museum med skulpturer og mer stein. Lunsjen ble norsk-priset panini i turistbod og ekte, nydelig gelato fra italiensk isbar. Selskapet var mer enn godkjent og bestod av fire staute spanjol gutter; Carlos, Indra, Vincente og Roberto. Disse gutta var mitt selskap og mine klipper under oppholdet. De spanske jentene jeg reiste med kan rett og slett dra til helvete, så ugreie, frekke og ekle de var mot meg. Så sånn er det.   

 
På kvelden var vi alle slitne så middagen ble på restaurant i nærheten av hotellet. Vi var seksten til bords og fikk uendelige forretter, hver vår pizza og hvor mye drikke vi måtte ønske, og alt dette for kun femten euro. Og det var i tillegg bra saker. Men disse spanjolene vet du, “æsj, jeg liker ikke proscuitto” “de stekte grønnsakene her smaker ikke likt som hjemme” “dritt, det er blåost på 4-osters-pizzaen min”. Ai, jeg fikk lyst til å slenge perfekt stekte auberginer, nydelig proscuitto og herlige steinovsstekte pizzaer i ansiktet på dem alle og be dem vokse opp. At det går an å være så negativ og klagende og barnslig. 

Dag to tok vi metroen til Plaza de España (Piazza di Spagna) og satte oss i spanske trappen. Passende. Senere gikk vi i riking-gatene hvor utallige bilder skulle tas av Prada og Louis Vuitton (og det gjør meg bare skrekkelig trist å se at det faktisk finnes folk som kjøper seg krokodillepungskinnveske til åtti tusen), og vi dro på et knallkult museum der vi først så på stein (som jeg da var blitt ganske okei lei av) og deretter en utstilling av en gammel italiensk filmskaper/skuespillers liv og karriere. Lunsjen ble nok en gang med gutta og vi spiste pizza (ai, se så oppfinnsomme vi er) og lo oss skækk. Altså, å sitte der med en gjeng “supernerder” som kommer med de herligste og mest tilfeldige kommentarene er ganske så flott, skal jeg si deg. 

Spanjoler (og meg) foran spansketrappen
Utstilling
 
 
Etter lunsj dro vi til den mest kjente fontenen i Roma (Fontana di Trevi) og kastet mynt over venstre skulder med høyre arm (for sånn er det bare) og ønsket oss noe (for de som tror på sånt). Det var finfint!

Meg og Vincente
Og finere skulle det bli da et tv-crew fra Argentina kom og stilte oss spørsmål for tv-programmet sitt som går ut på nettopp det å spørre tilfeldige på gaten om et tema og håpe på at de sier noe dumt så publikum kan le seg blå. Til det hadde de meg. Dette er jo ikke så ille festlig for folk som ikke har noe kjennskap til hva jeg snakker om, men det utspilte seg i alle fall slik at reporteren fortalte meg at han var argentiner og han ville vite hva jeg assosierte med det. Og jeg skrek ut “dulce de leche” (typ smelta brunost, men det brukes som nugatti borti der) (i ettertid har jeg blitt informert om at det brukes som synonym for sæd, så det er jo kult..) og de begynte å fnise og se på meg med sultne øyne; “gi oss flere dumme kommentarer, señorita!!”. Hmm, Argentina, hva vet vel jeg om Argentina? Så jeg så på reporteren og deretter på kameraet, så ga jeg “blikket” og sa; “los chicos guapos” (kjekke gutter). Reporteren var solgt på det punktet, men han ville likevel ha mer, mer, mer. Helvete da, Argentina? Argentina, TV, Roma? Roma, Argentina, nyheter? Ai, “EL POPPA”. Da døde de. Og enda litt til da jeg rettet på meg selv og sa; “no no no, el papá”. Skulle jo selvfølgelig si paven (el pápa), men ende opp med nonsens og pappa. DER ser du et klassisk eksempel på hvor viktig aksenten er i dette hersens språket… Nå sitter de sikkert borti Argentina og spiser dulce de leche rundt middagsbordet mens de ler av meg. Og snart kommer alle argentinere til å si “poppa” istedenfor “pápa”.. Ai, hva har jeg gjort?!

(Legg merke til at jeg sier “ai”. Etypical espanish, my friend) 

Ved middagstider gjorde jeg nok en stor tabbe; jeg dro med jentene (og Alvaro) istedenfor med gutta. Ai, for en tabbe. Ai, for noen pinsomme timer. De skulle absolutt sette seg på restaurant på en turistfelle av en piazza hvor prisene var “skyhøye” og maten kjip (hør nå ikke på hun som faktisk har vært utenfor sitt eget land en gang eller to før og vet at man ikke skal spise på slike steder..). Okei, greit nok. De bestilte seg den billigste pizzaen de fant (9 euro) og klagde seg blå over de høye prisene. De ville fått seg en kraftig bakoversveis hadde de dratt til Peppes og bestilt seg en pizza.. Da kelneren kom gjorde de narr av ham åpenlyst fordi han dekket på bordet for “formelt” for deres smak. Og disse typene tenker jo ikke over at spansk er ganske så likt italiensk.. Deretter kom maten og de synes den var kjip og trist, så da klagde de på det. En begynte å helle vann fra sin medbrakte vannflaske opp i glasset sitt, en annen delte ut medbrakt brød, mens en tredje gikk så langt at hun tok frem peanøttene sine og satt og skrelte (skrelle nøtter? Knekke? Brekke? Ya no hablo noruego, eh..) og spiste dem fra tallerkenen sin. Før vi skulle gå rappet to av jentene hver sin dukserviett, en plastikkblomst og en saltbøsse. Liksom for å få valuta for pengene. Aldri har jeg gått med hodet lavere bøyd, så skamfull som jeg var. Jeg løp ut derfra i håp om å finne selskap som ikke rakket ned på kelnere og stjal servietter.. 

Lørdagen var spektakulær – det var sol, det var “varmt” og vi dro til Vatikanstaten. Utrolig, utrolig imponerende alt sammen. Dessverre fikk vi ikke gått inn i det sixtinske kapell på grunn av den nye poppa’en, men katedralen og Sankt Peters Plassen var utrolig kult. Jeg møtte ikke poppa’en, men jeg møtte argentineren fra dagen i forveien og han sa han hadde forelsket seg, så det var jo stas og gjorde liksom litt opp for en fraværende poppa. 

Døper Indra
 Så godt som halvparten av følge dro etter lunsj tilbake igjen til hotellet for å ta seg på nesen og stirre i veggen, mens jeg og min gode venn Indra ble igjen med lærerene og noen flere. Vi gikk og gikk og gikk, vi så masse fine steder (og etter hvert begynte jeg så smått å få igjen retningssansen min i den gedigne, forvirrende byen), og vi koste oss. Hyggelig å tusle rundt med folk som man til vanlig ikke ville hengt med, men som man i en sånn situasjon ender opp med å ha mye til felles med. Elevene forandrer seg fra å være medelever til å bli venner og lærerne går fra å være autoritære skikkelser til å bli likemenn og gode typer. 

Lo oss ihjel. Karikatur er gøy!

Etter middag med gutta møtte vi med resten av folket og vi satte i trappen til en fontene på en piazza der det fantes mye liv og røre. En av lærerne hadde nok drukket én for mange limocellos og beordret oss med på offentlig dans og sang. Kanskje et av de bedre minnene jeg har fra Roma, ser du bort ifra at nevnte lærer ba meg om å stille meg i første rekke fordi jeg var “penest” og resten av jentene hvisket seg imellom “hija de puta”. Gøy var det i alle fall. 

Da vi kom hjem i tolv tiden var planen å ta noen rolig kalde, men det ble det lite av. Vi endte i festsonen og lærere som elever tok fullstendig av og det var feststemning fra start til slutt. Jeg gikk med filosofilærer på høyre arm og matematikklærer på venstre mens vi sang og lette etter fest og moro. Deretter kom geografilæreren og bydde på limoncello, med biologilæreren i hælene som delte ut sigaretter til gud og hvermann. Jeg døde. Av latter, av overraskelse, av glede. “Vil jeg noensinne kunne gå tilbake og se på lærerne mine som kun lærere?” Nei, det kan jeg ikke. Mine lærere er mennesker, ville dyr, spanjoler.. Aldri i livet om det ville skjedd i Norge. Aldri i livet. 
I femtiden var alle ganske kake og det var på tide å dra tilbake til hotellet og sove noen knappe timer før vi skulle oppe igjen. Ikke hadde jeg noen seng å sove i da jeg ankom hotellet. Jentene hadde bestemt seg for at alle jentene skulle ha sleepover der, og “alle jentene” inkluderte ikke meg.. Så da måtte jeg legge meg på en annet rom med guttene. Det gjorde meg jo ingenting at jeg måtte tilbringe tre sovende timer i en annens seng, men det irriterte meg litt at jeg klokken seks på natten ble kastet ut av mitt eget rom… 

Søndagen var litt grå og trist og innebar mye gåing og mye stein. Jeg bestemte meg for å kjøre solo, “loner by choice” som jeg så fint kaller det. For de som nå kjenner meg litt, enten i person eller gjennom bloggen, vet at jeg gysla god på å gå drøyt lange turer uten mål og mening. Søndagen var intet unntak. Jeg satte ut på tidenes tur, opp og ned, frem og tilbake, gjennom busk og stein. Jeg gikk og gikk og gikk, spiste litt, og gikk og gikk og gikk. Jeg fikk sett alt vi hadde sett tidligere en andre gang, pluss en haug nye steder som også var verdt å se på. Jeg hørte på musikken min og nøt det å IKKE være nødt til å være sosial og prate spansk for første gang på evigheter. Jeg skal innrømme at når min åttende time på vandring alene passerte så var jeg blitt ganske lei av meg selv, men likevel, kor herligt det var å ikke trenge å tenke på, snakke med eller ta hensyn til noen andre enn meg for en liten stund.


På kvelden ble det en aller siste middag sammen alle sammen på en herlig lokalrestaurant. Jeg spiste for første gang noe annet enn pizza og pasta, nemlig kylling med en pestolignende saus. Nydelig. Da dessert sto for tur ba jeg kelneren om overraske meg med hva som helst annet enn tiramisu. Og så kom han med tiramisu, et smil og en lovnad om at denne tiramisu’en kom til å “blow my mind”. Og han hadde rett. Det blåste av meg hodet, rett og slett. Jeg ønsket at den aldri skulle ta slutt. Ta deg en boks, putt hjerter, glede, glitter og gull oppi. Så legger du til sjokolade, krem og kjeks, og der har du tiramisu’en jeg spiste den søndagen. Så sånn er det. Og sosialt sett så lo jeg meg i hjel gjennom hele middagen, så “great success”.

Natt til mandag skulle vi ta flyet hjem til Spania (hehe, hjem til Spania) og dette med rom og soving ble nok en gang et dilemma. “Marianne, vi har planer om å være oppe og prate istedenfor å sove, så det er egentlig best om du ikke er her”.. Ja ha, ja, jamen daså. Så slikt ble det til at fem personer (gutta og meg) fordelte seg på tre senger og sov med albuer mot tinning og knær i rygg. Beste tre timene i mitt liv. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for kommentaren!