mandag 25. mars 2013

På fest i Valencia med fyrverkeri, homser og papirdukker

Etter noen lange, harde og herlige dager i Roma var det på tide å slappe av og roe ned og få igjen savnede krefter.
Neida, bare kødder, jeg ble igjen i Valencia (der flyet vårt landet) for å være med på Las Fallas. Jeg har jo så godt som ikke tid igjen i Spania, så jeg er nødt til å nyte som best jeg kan. Las Fallas er rett og slett en gigatisk fest de har i Valencia for å ønske våren velkommen, og det går ut på at folket møtes i gatene og drikker seg fulle, ser på fyrverkeri, hører på kanoner og setter fyr på papirdukker. Fantastisk opplegg, neste år skal jeg tilbake!
På dagen gikk jeg litt rundt på egenhånd og så på Valencia som by.  Det er faktisk en utrolig fin by hvor jeg gjerne skulle ha oppholdt meg mer tid! Sentrum har fine, gamle bygninger og en spesiell sjarm, og utenfor sentrum finnes det en tørket elv som nå er omgjort til en evig lang park som ender opp i den imponerende "Parque de las Ciencias". Stranden fikk jeg ikke besøkt, så da har jeg en unnskyldning for å vende tilbake senere.


Papirdukke!
 

På ettermiddagen møtte med Sara fra volleyballaget. Sara er nok en herlig jente som jeg har hatt gleden av å bli kjent med gjennom volleyballen. Hun bor og studerer i Alicante, men er opprinnelig fra Valencia der familien hennes bor. Vi dro hjem til henne, dro på café, snakket i timer og spiste middag med familien hennes. Senere dro vi ut og møtte med vennene hennes for å kjøpe drikke til den kommende natten. I enhver matbutikk i hele byen var hyllene totalt tømt for alkohol. Når det er Fallas skal det drekkas, med andre ord.
I tolvtiden dro vi innover mot sentrum for å få med oss festens pangstart, og det med pangstart mener jeg bokstavelig talt. Vi snakker en halvtime uavbrutt fyrverkerishow. Utrolig imponerende og fint! Der satt jeg i gresset i en park med en haug ukjente spanjoler og Sara og så på fyrverkeri, og jeg følte meg totalt hjemme. Godt folk, fin by, bra fest.

 

Etter fyrverkeriet ble vi værende og drikke en stund før vi dro avgårde for å finne mer fest og liv. Vi endte opp i "El Carmen" som jeg ble fortalt var gamlebyen der. Vi gikk rundt i evigheter, snakket med en haug mennesker og jeg ble kjent med masse bra typer! Utpå kvelden ble vi kjent med fire homofile gutter som virkelig gjorde kvelden min til en lattermild affære. Morsommere typer skal du lete lenge etter. De var altså så skeive at de nesten falt over ende. Av en eller annen grunn elsket de alt ved meg og skulle hele tiden ha suss og klem og ta bilder med meg. Følte meg som den dronningen! Ble kanskje litt satt ut da de fortalte at de "også tente på jenter" og ga meg blikket, men jeg bare lo det vekk og tenkte "jaja, liksom". I etterkant har det gått opp for meg at det kanskje var noe i det de sa med tanke på at de prøvde seg på tunge i de små uskyldige kyssene sine... Jeg er forvirret.


Dagen derpå sov vi knappe timer før vi dro avgårde til bestemoren til Sara. Der var familien samlet rundt et bord som sto klart med gambas, blekksprut og paella. Mmm, deilig! Vi så på mascleta'en (kanoner, bomber, kruttgreier (?) som går av og lager masse lyd og røyk) som foregikk rett under balkongen. Kongeutsikt. Senere dro jeg og Sara ut og møtte med to gamle skolekamerater av henne. Vi tok oss en kaffe, lo overraskende mye og senere dro vi på mini-råne-tur i bilen deres. Meget hyggelig! Om kvelden så vi på la cremá som er brenningen av papirdukkene som finnes i enhver bydel av Valencia. Skulle gjerne skrevet mer om denne galskapen, men det er sent og jeg orker ikke, så google det istedenfor. Det er helt vanvittig alt sammen i alle fall. Imponerende, men vanvittig.

Mascleta
Godtfolk <3
Opptog
Petardo!! Følte oss som barn igjen, mehe
La Cremá
 Jeg hadde et utrolig hyggelig opphold i Valencia og føler meg så utrolig heldig som får muligheten til å oppleve alt dette her. Jeg elsker Spania, jeg elsker folket og jeg elsker vennligheten. 

2 kommentarer:

  1. Me alegro que tu estancia en Valencia fuera agradable, nosotros también estuvimos encantados contigo. Un Beso, wapa!
    ¡Bonito reportaje y bonitas fotos!

    SvarSlett
  2. Glups!
    Marianne, The Cat, soy yo, la madre de Sara; se ve que al hacerte el comentario enlazó con mi blog de lectura...

    SvarSlett

Takk for kommentaren!