torsdag 30. august 2012

Da var jeg tilbake og klar til å skrive et ordentlig innlegg.

Tirsdag var første del av skolen som vanlig, mens andre del bestod av en gåtur i Parque del Retiro. Jeg tenkte i mitt stille sinn at "det var da latterlig" ettersom jeg omtrent bruker hele min tid der uansett og kjenner den ut og inn. Jeg tok feil. Selv om jeg kvelden i forveien, og omtrent alle kvelder før der igjen, hadde jogget gjennom parken hadde jeg ikke fått med meg at det inne i parken også finnes en rosehage, en gammel ZOO og en hage full av påfugler. Ærlig, den parken der er noe for seg selv. 

Den gamle dyrehagen i Retiro. Her hadde de alt fra elefant til isbjørn. Tenk deg å være isbjørn i en park i Madrid i trettiåtte grader..
Påfuglen Herman.

Rett og slett bare et fint tre


Etter gåturen dro jeg, Hannah, Andrea og Aurora til et kjøpesenter, La Gavia, i utkanten av byen. Da vi ankom, etter en halvtime på metroen, fant vi alle sammen ut at vi egentlig ikke var i så veldig "shopping-modus". Senteret var gigantisk, gigantisk, så vi sa oss vel egentlig ferdige etter å ha spist burgere, snakket skit og gått innom de viktigste butikkene. Men madre mía, som jeg har forelsket meg i diverse "småting-butikker" her. Masse kule ting som bilder, bokser, rammer, kopper, stativer, klokker, knagger, osv, i samme stil som Kremmerhuset/Søstrene Grene. Det er både billig og snasent. Håper på å finne noe ala det i Alicante.
Men altså, vi dro hjem. Jeg ble ni sokkepar, tjue spenner, hundre strikker og én barberhøvel rikere på denne turen. Ikke verst.

Da vi kom hjem fra senteret var vi totalt utslitte. Hodet, ben, armer og sinn verket så jeg kastet inn håndkleet og meldte meg ut. Sto over middagen og gikk rett til sengs. Tror nok det var livsnødvendig.

Igår skulle vi lære om "Spanish Fashion". Noen av jentene trodde det ville innebære shopping, motevisninger og goodiebags (da vi har betalt 13.000 kr for dette forkurset), men fikk seg en real støkk da det viste seg at vi kun skulle lære navn på forskjellige klesplagg. Dog like verdifullt, sant?

Kreativiteten tok overhånd for meg og Lena i timen.

Etter skolen slappet vi, jeg og Aurora, av litt før vi tok turen til Retiro med nyinnkjøpte hoppetau. Vi jogget opp til parken, la oss i skyggen (la sombra) mellom noen trær og gjorde diverse styrkeøvelser. Sporty. Det var deilig å bruke kroppen igjen, hyggelig å ha en treningspartner og gøy, da det er så mange mennesker å studere på alle kanter. Etter treningsøkten la vi oss i solen med Sofia og snakket jentesnakk.

Da vi kom hjem hev vi i oss mat for så å løpe rett ut igjen. Finalen (i La Liga? Ikke spør meg..) mellom Barcelona og Real Madrid sto for tur. Jeg har endelig mannet meg opp og snakket med vertsbror, Lucas (Alicante), og han fortalte meg at han er Barca-fan, og da har vel ikke jeg så mye annet valg enn å være det jeg og?
Vi gikk ned på en av barene nedenfor oss og satte oss der klare for kamp. Førti minutter senere halvsov vi alle tre.. Ikke fordi det ikke var spennende, for det var det, men rett og slett fordi det hadde vært en sabla lang dag. Da vi skulle til å betale for oss kom vi i snakk med camarero'en, Kevin, og naboen vår, whatshisname. Det var meget, meget hyggelig å snakke litt spansk med jevnaldrende typer! Dog ikke like hyggelig å få tvunget på seg "chupitos" (shots). Rolig, tranquila, calm down, vi sto imot som de veloppdragne pikene vi er.

Veloppdragne piker som drikker Cola og Fanta

Idag dro vi til Santiago Bernabéu, stadioen til Real Madrid, med skolen. For meg var det helt ok, mens for min kjære venninne Lena, som skal bo her hele året, var det helt sinnssykt fantastisk. Hun ville dødd lykkelig om hun hadde dødd idag. Jeg skulle ønske jeg delte hennes entusiasme for fotball. Fotballfolk har det jysla gøy har jeg fått inntrykk av.

Lena og meg, megasupergira før vi går inn på stadioen!
Snakker for seg selv
Lena og Arin. Tidenes Real Madrid fans.
Ble invitert med på laget.
Joda, så ja.
Later som jeg er meget oppbrakt over at Madrid vant over Barca.. det gikk ikke helt som jeg ville
Lena i himmelen. Eller rettere sagt Santiago Bernabéu!
Planlegger å sitte her neste gang jeg ser fotballkamp.
"Ayer Messi hizo caca aquí"
Oversatt: Igår la Messi kabler her.
- Edu, spansklærer.
Tror dette er et hyggelig sted.
 Jeg dro alene til parken idag for å gjøre lekser, studere og trene. Megadeilig å ligge i solen og gjøre lekser uten en eneste bekymring i verden. Etter jeg hadde gjort de åtte sidene vi hadde med oppgaver studerte jeg mye av det vi tidligere har lært og ble positivt overrasket da jeg oppdaget at jeg husker så godt som alt. Til og med vokabularet sitter. Score! Må bare være flink å memorere bøyninger av verb i forskjellige tidsformer så skal dette gå fint.
Etter en stund med fred og lykke i parken kom det en gruppe mennesker som skulle drive med yoga i den herlige atmosfæren. Selv om parken er svær og de kunne funnet seg en hvilken som helst annen plass, valgte de å legge seg rett framfor meg for å gjøre øvelsene sine. Her snakker vi eldre damer med gjennomsiktige tights og tykke menn i bar overkropp. Det finnes en grense for hvor ofte jeg vil slike typer stille seg i "dog down"-stilling to meter fra ansiktet mitt. De to meget fine, unge og veltrente homsene som også deltok hadde jeg derimot ikke noe problem med..

Fortsetter jeg i dette tempoet blir jeg bola in no time.. ehe.

Nå ligger jeg i sengen og venter på å bli fødd.

Og forresten, bildet i den nye headeren ble tatt en av de siste dagene mine i Norge. På et av mine favorittsteder, Sandefjord, med mitt favorittfolk, mamma og pappa.

Preikast!

1 kommentar:

  1. I saw some ducks in the park doing teenage girl poses before the camera.

    SvarSlett

Takk for kommentaren!