lørdag 29. september 2012

Skoleherk, fiesta, rugbrød og monstere.

På fredag ble det ikke noe longboarding i Alicante likevel. Det høljet ned og veien var glatte, så det var like greit å utsette det. Ingen grunn til å deppe for det; jeg var nemlig alene hjemme noen timer på ettermiddagen og det er første gang jeg har hatt noen timer for meg selv på seks uker! Planen var å daffe foran TVen med beina i sofaen og godis i kjeften, men selv om vi har ett hundre TV-kanaler å velge mellom så viste hver eneste en av dem enten fotball eller spanske såpeserier...

Sjukt gira over å endelig være alene!
På kvelden dro vi, jeg, vforeldre og Pablo, ut og spiste kebab (nam) og så "Las Aventuras de Tadeo Jones" på kino. Det var veldig hyggelig!

Idag har jeg vært tidenes flittigste student og sittet pal i mer eller mindre syv timer og gjort lekser og pugget matte. Ting jeg til vanlig ville slitt med i Norge blir ikke noe særlig enklere å håndtere på spansk, skal jeg si deg. Det har, om ikke annet, vært en produktiv dag.

Har jeg ikke mamma får jeg ty til Youtube..
Klokken nærmer seg ni og hadde dette vært Norge ville jeg vært i full gang med å gjøre meg klar for å dra ut og sprelle med jentene. Men dette er ikke Norge. Joda, visst skal jeg ut ikveld, men ikke før klokken kvart på tolv. KVART PÅ TOLV. Får håpe jeg ikke har for streng innetid...

Ellers kan jeg fortelle at jeg driver å tester meg frem til mat som kan ligne en normal norsk frokost. Det er ikke lett. Jeg er overlykkelig over å ha funnet Wasa knekkebrød, men da jeg spiser dette til lunsj ville det vært fint med litt godt, gammaldags brød til frokost. Dermed gikk jeg i butikken og kjøpte det groveste brødet som var å finne. Det smakte som pølsebrød fra Hatting. Slike pølsebrød som jeg hjemme kan finne på å spise til dessert fordi de er så søte og gode... Ikke greit. Idag gjorde jeg en oppdagelse i kjøleskapet her i huset; ekte tysk rugbrød. Herregud! Det er et sånt brød jeg aldri ville spist hjemme i Norge, det er rett og slett for grovt, men her smakte det rene himmelen. På mandag bærer det rett til Lidl!

Jeg vil også gjerne meddele at skolen her er et herk. Jeg må virkelig, virkelig konsentrere meg hardt for å få med meg hva læreren sier, og da er det gjerne bare rundt 1/5 jeg får med meg. Det skjer ikke rent sjeldent at hodet mitt faller ned når jeg dupper av i timen. Tar det dog igjen ved å studere 3-4 timer hver dag når jeg kommer hjem fra skolen.

Og til slutt; det finnes noen merkverdige typer her. Enkelte typer er så like, både av utseende og personlighet, skikkelser jeg har sett i filmer og serier. Se nedenfor:

Historielærer Juanma er prikk lik Albert Einstein.
En venn av en venn er så sjukt lik Ray Romano både av utseende og personlighet.
Og min personlige favoritt, resepsjonisten på skolen. KLIN LIK arkivdama fra Monsters inc. Null tull! Brillene, de strålende øynene og det sjarmerende smilet. Prikk lik.

2 kommentarer:

  1. Hun der resepsjonsdama ville jeg nødig treffe :-)
    Bra å høre at du ikke ble vasket på sjøen, da. Vi leste om voldsomme nedbørsmengder og folk som druknet og greier?
    Skjønner det er tungt å følge med i timene når man ikke fatter språket. Kjenner følelsen når jeg prøver å henge med på en utredning her også og detter av etter 3. setning. Særlig når det dreier seg om essensielle ting som hvor man kan få tak en en rull tape eller liknende...
    (Ha selvfølgelig begynt å bekymre meg for hjemreisen...:-) )

    SvarSlett
  2. Kvart på tolv!!!!! Det er galskap å gå ut da. Hva er egentlig innetiden din?
    Tenk at du spiser rugbrød! Kanskje vi en dag vil oppleve at du legger sild på dette brødet også.

    SvarSlett

Takk for kommentaren!