tirsdag 16. oktober 2012

Jeg spinner og spinner og ender opp som en tilbakestående padde

Pappa lærte mg å aldri rope "ulv, ulv", men herregud, "ULV!!". 

Lørdag ble leksedag og på kvelden dro jeg ut i San Vicente med samme jentegjengen som på torsdagen. Vicky hadde bursdag den følgende mandagen, så jentene hadde stelt i stand overraskelsemiddag for henne. Vi dro på en pizzeria og spiste pizza og senere oreokake. Vellykket! Planen var så å gå ut en tur i San Vicente, men plutselig fikk en av jentene for seg at vi rett og slett bare skulle dra til el barrio i Alicante istedenfor. Dette ble det stemning for, men da bursdagsjenta ikke fikk lov av sin far dempet dette stemningen igjen for de fleste... med unntak av to. Og de dro. Og da ble det dårlig stemning da. Fikk høre at jeg hadde vært vitne til min første krangel av mange kommende. Jeg får stålsette meg for det var ikke et særlig pent syn..
Å være med jentene gikk veldig fint. Selv om vi er mange og jentene snakker høyt og fort får jeg med meg det meste de sier. Det å på sparket skulle skyte inn en kommentar til noe som blir sagt er heller uaktuelt foreløpig, men virkelig; språket kommer seg nå! 


B-day girl Vicky!
<3
Vakker spanjol!
Gjengen!
de fineste!
Søndagen gikk med til lekser, en liten joggetur (halleluja da) og avslapping. Høydepunktet på dagen var å skype med min fine lille Newzealandske rose, Solveig. Var så godt å bare le og tulle og snakke norsk og drømme om fremtiden som vi ALLTID har gjort. Tredjeklasse blir ikke et så altfor vondt år kjenner jeg!! Åh, vent, det er jo bare hvis jeg får fortsette i tredjeklasse når jeg er tilbake igjen... Har seg sånn at fagene er vanskelige selv om jeg leser side opp og ned. Det er liksom noe med det der at det er litt vanskelig å lære seg et stoff om det er likegyldig for deg om det var skrevet på urdu, swahili eller spansk.. Det hele virker litt håpløst må jeg innrømme. Men frustrert (og stille grinende) sendte jeg en fortvilet melding til mams&paps og de ringte meg med en gang og roet meg ned. Det hjalp! "Vi anbefaler å ikke ha kontakt med familiemedlemmer de tre første månedene av utvekslingsoppholdet," HAHAH, fuck Aspect, de har visst aldri vært på utveksling og opplevd hvor alene man kan føle seg og hvor GODT det kan være å snakke med fornuftige og kjærlige foreldre.. 


Lagde også bildegreia over pulten på søndag. Kreativ mtf.
Etter skolen igår dro jeg og McKenna ut for å finne oss et treningssenter (for andre.. tredje?? gang). Vi gikk til et vi hadde fått anbefalt av flere bekjente, men da vi kom dit var det bare så vidt vi fikk et glimt av de siklende, svettende mannebeina gjennom testosterontåken som lå tett i lufta. Uaktuelt. Vi var så knust at vi tenkte det ville være bedre å bare gå å kjøpe fro-yos enn å fortsette den håpløse jakten. Jeg var likevel fortsatt sugen på å svette litt, så vi gikk litt til og DER; der fant vi det. Vi snakker Spinning, Pump, Body Step, Gap, Fitball og Balance, samt svømmebasseng og treningsrom. Prisen var litt stiv, men det er jo en investering i kropp, sjel og et liv utenom lekser og skole. Vi ble like gjerne med på Pump time siden vi allerede var der og idag kunne jeg såvidt løfte armene. Det er fint! 


De la til et bilde som kanskje viser meg, og de klarte nesten å stave navnet mitt. Det er ikke verst!
På skolen vår denne uken har elevene egentlig tre dager med streik, aka tre dager gyldig fravær. Greia er at i segundo de bachillerato som ikke bare er mitt trinn, men også avgangsklassen forventer lærerne at du tar skolen såpass seriøst at du heller velger å komme på skolen enn å streike for rettighetene dine. Alle de andre trinnene på skolen streiker alle tre dagene, mens mitt trinn mest sannsynlig bare streiker på torsdag (da vi har stor historieprøve på fredag...). Vi utvekslingsstudentene føler jo ikke at vi kan gjøre noe særlig annet enn våre klassekamerater, så vi møter opp på skolen og er flinke. Litt nedtur når halve klassen bestemte seg i siste øyeblikk at det ville vært fint med noen ekstra timer med søvn, og droppet skolen likevel. Jaja, i alle fall ser nå vi utvekslingsstudentene ivrige nok ut!

Men hei! "ULV, ULV!" Jeg tror jeg dør. Jeg dro på spinning idag etter skolen og det var ikke hardt, neida, det var nådeløst og brutalt og det hadde dannet seg en pytt av svette, blod og tårer under sykkelen min iløpet av de førtifem minuttene vi holdt på. Herremin. Gjett om jeg skal streve med å gå imorgen a. Men igjen, investerer jo bare i en frisk kropp, en glad sjel og en opptatt hverdag.  
Etterpå gikk jeg på biblioteket her, som viste seg å være helt nytt og kjempekult, og satt på pcen, gjorde matte og spiste plommer. Og mandariner. Og begynte å tenke på julaften, som igjen fikk meg til å tenke på at jeg skal være her i enda 229 dager som altså betyr at jeg ikke får feiret jul med familien min.... Nok om det! 


Dumme mandarin.
Tror biblioteket kommer til å bli en god venn av meg. Det var så stille og så god stemning at jeg fikk lyst til å sitte der i evigheter og lese spansk Harry Potter. For jeg forstår satan meg Harry Potter på spansk. Jeg er sjeleglad! 


Min nye venn!
Noen andre ting å være sjeleglad for: 

  1. Klassen min drar på klassetur i mars og jeg skal mest sannsynlig bli med dem. Foreløpig står destinasjonen mellom Roma/Firence eller Budapest. (Go Buda!)
  2. Jeg har fått lov av foreldre og organisasjon til å dra til Granada i slutten av november med Maddy og McKenna. Så så snart de får tillatelse de også blir det planlegging og bestilling og sommerfugler og regnbuer og enhjørninger!!
  3. Moren (familien?) til min bestevenninne Hanne kommer nedover om en to ukers tid og da skal vi møtes i Albir. Ikke nok med at jeg får se kjente og kjære fjes, de skal også ta med diverse rusk og rask fra mams&paps (som jeg håper legger ved noe spesielt og kreativt til meg). 
  4. Jeg tror det mest sannsynlig blir tur på meg til Madrid på nyttårsaften for å besøke jentene og tidligere vertsmamma Pilar!
  5. Jeg og min kjære, gode bestevenninne Anna som oppholder seg i Tyskland, Siegen, dette året drømmer om en tur sammen til London (eller noe slikt) i April. Det. Hadde. Vært. Fantastisk! 
Nå er jeg dødsens sliten, selv om jeg har sovet en heller lang siesta, og jeg har et valg å ta; 1) lese Harry Potter på spansk og etterpå føle meg som en spansk gudinne eller 2) gjøre matte og lese økonomi og etterpå føle meg som en relativt tilbakestående padde. 

Virker som et lett valg? Vel, joda. Det blir i alle fall nummer 2 da jeg ikke ønsker å repetere andreklasse.. fml, over og ut. 

9 kommentarer:

  1. Du må ha helt sykt mye fritid der nede når du ikke jobber... lær deg spansk a. SERRIØØØST:)

    SP.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jøss! Og likevel savner jeg Gina-livet.. ikke glem meg a.
      Holder på for fullt!!!!

      MB.

      Slett
  2. Jeg ee veldig glad for at du slekter sånn på med hensyn til trenings- og studieiver!!! Akkurat det jeg ville gjort også :-)
    Men det bildet jeg har i hodet nå vil liksom ikke slippe taket...
    Hvordan ser egentlig siklende bein ut? Det høres ikke bra ut?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg, gud, er jeg ikke heldig som har arvet det slik! Viene de familia, vet du :-)
      Du har nok bilder av spanske mannebein i hodet ditt fra før av, så det er bare å glemme. (om du skjønner hva jeg refererer til, høhøhøhø)

      Slett
    2. Ja, takk. Det har jo DU sørget for...

      Slett
  3. Skulle gjerne ha sett jentekrangelen...litt på avstand.
    Er det spansk temperament?

    SvarSlett
    Svar
    1. På avstand er nøkkelordet her, ja!
      Spanjoler har virkelig et stort temperament. Høylytte, hissige og bråsinte, men på ingen måter langsinte... Takk og lov!

      Slett
  4. Du er kul som overlever Spania, Marianne! Det ser ganske fantastisk ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jeg glad for å høre for fra innsiden ser det ikke så fantastisk ut, gitt! Høhø
      Hver dag er forskjellig, men jeg trives virkelig :-)

      Slett

Takk for kommentaren!