torsdag 8. november 2012

Bakrusen skal erstattes med friskt mot

Jeg har det bedre. På søndag var det som om jeg drakk meg veldig, veldig, veldig full og at jeg denne uken har måttet streve med å bli kvitt en forferdelig bakrus. Nå er jeg nesten kvitt den.. 
Når en blir satt i et ukjent terreng og det forventes av en å skulle håndtere alt det nye "sånn over natta" kan en fort begynne å tvile på seg selv. Borte fra alt man kan og alle man kjenner blir en sårbar og følsom, og litt ensom til tider. Det å på søndag møte noen som minnet meg så mye om alt der hjemme utløste et "jeg-savner-hjem"-skred av en dimensjon jeg ikke har opplevd før. Dette var tungt i seg selv. Så da jeg gjorde mitt beste for å komme meg ut av dette skredet, og folk som burde vært mine støttespillere sto på sidelinjen og dyttet meg tilbake inn igjen, gjorde det det hele mye, mye tyngre..

Burde skrive en bok...

Planen fremover er å komme meg opp igjen. Jeg skal holde hode oppe, snakke spansk, være med familien og utvide vennekretsen. Studere hardt, finne meg en fritidsaktivitet, gå på skolen, og kjøpe meg en tykk ullgenser. Dra til Granada, spise jamón Serrano, trene og lese spansk Harry Potter. Møte med venner, ta turen opp til Madrid, ha bursdag, se lyst på ting og leve. Små ting og store ting. Alt sammen er med på å lage de minnene jeg skal sitte igjen med når jeg drar hjem i juni. Tiden går og juni kommer nok fortere enn jeg tror, så jeg innser at jeg ikke har tid til å oppholde meg for lenge i disse bratte U-dalene på berg-og-dal-banen. Må opp, må ut, må fortsette.

Igår skypet jeg med Marte, min tidligere kollega og nå herlige venninne, og det løftet meg til de grader. Det å vite at ting ikke har forandret seg så mye hjemme og at de som betyr noe for meg, og omvendt, fortsatt er der når jeg kommer tilbake, gjorde meg lettere til sinns. Takk for praten, snupp!

Og takk til alle dere andre som sendte kjærlige, bekymrede meldinger etter å ha lest det forrige innlegget mitt. Dere skal vite at jeg finne stor trøst, og glede, i omtanken deres! 

Og til mamma og pappa. Dere vet!

Imorgen har jeg spurt familien om jeg kan få lage taco til middag (tiltak #1) da mams og paps sendte nedover norsk tacokrydder (Santa Maria, selvsagt) til meg. Forhåpentligvis kan det bli en typisk, hyggelig fredagskveld med taco og film!
Lørdag er ikke planene helt klare ennå. Venninnene mine har spurt meg med på Melendi konsert i Benidorm, og det ville uten tvil vært gøy! Men så har det seg sånn at en.. bekjent.. fra Madrid skal til en nærliggende by og vi har snakket om å treffes. Får se hva det blir til. God følelse å vite at jeg har noe å gjøre i alle fall!


Til senere!

5 kommentarer:

  1. Stå på snuppings, du er på sporet!!!

    SvarSlett
  2. Hei Marianne. Jeg tror du følger de samme kurvene som 100% av alle utvekslingsstudenter følger: opp og ned (som en sinuskurve :))
    Men her sitter jeg en fredagsettermiddag på jobben og retter nynorske stiler. Tror du det er særlig kult?

    Lykke til vider. Jeg sier som Marius, det høres ut som du er på sporet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror du har helt rett, Trygve!
      Vel, det gleder meg å vite at det ikke bare er jeg som har det kjipt en fredagskveld :-)

      Takk!

      Slett
  3. Og her sitter vi i regnet; absolutt HELE helgen har vært grå og våt.
    Pappa sier det er godt innevær, ja, men......
    Skjønte at du har kommet deg fint igjennom helgen, med besøk fra Madrid og bestiging av fjell?

    SvarSlett
    Svar
    1. De siste ukene har det så godt som bare regnet her også Om det hjelper! Helgen var super, blogger ikveld :-)

      Slett

Takk for kommentaren!