lørdag 3. november 2012

Halloween på en yacht, lonboardtur på g og evig lykke

Hei stakkars, forsømte blogg! Jeg har ikke andre unnskyldninger enn at tiden flyr. For litt siden var det søndag og jeg satt og gledet meg til onsdag, nå har det blitt lørdag og jeg vet ikke hvor dagene ble av.

På skolen denne uken skjedde det vel ikke så mye mer gøyalt enn at jeg fikk 4,5 (av 10) på økonomiprøven min  og en B (bra) på geografiinnlevering. Kan leve med det! Ellers nærmer det seg slutten av første trimester og det er nå hardkjøret starter. Her i Spania er læringssystemet virkelig helt på trynet i øynene til en norsk vgs student. All undervisningen foregår på det viset at læreren står ved tavlen snakker mens elevene til tider notater, altså ikke noe innsats fra elevene i timene, ikke noe gruppearbeid, ikke noe diskusjoner, ikke noe noe. Det er heller få prøver, nesten ikke innleveringer og ingen fremføringer, og dette medfører jo at eksamenene på slutten av trimesteret blir helt avgjørende for karakteren din, og det er stor sannsynlighet for at du kan drite deg ut og ødelegge karakteren. Dessuten er pensumet gigantisk og vi lærer en masse unødvendig som vi aldri vil ha bruk for senere i livet. Enda mindre jeg, da pensumet her omtrent kun handler om spansk relaterte saker...

Dora, den tidligere utvekslingsstudenten som har vært på besøk i ti dager, dro sin vei igjen igår og det var litt trist. Hun var virkelig hyggelig og det var fint å ha henne her for det tok litt av fokuset og presset vekk fra meg. Jeg føler nå at forholdet til familien kan ha blitt litt bedre og sånt skal man jo bare sette pris på!

På onsdag var det Halloween og på torsdagen var det "Día de Todos los Santos" her i Spania. Det vil si at vi fikk fri på torsdag så spanjolene (og hvilken som helst annen tulling som hadde forvillet seg inn i Spania på det tidspunktet) kunne dra ut og feste seg sanseløse på onsdagen. Som vanlig dro jeg ut med jentene i El Barrio. Vi var kjipe og hadde ikke kledd oss ut, men vi hadde det da gøy likevel! En herrevenn av jentene eier en yacht, så vi dro dit og var en hel gjeng med mennesker der. Det var ganske greit dritkult. Er ikke hver dag du vorser i en yacht i rikinghavnen i Alicante, på en mådee.


Blitt glad i denne jenta!
Og i disse bertene også!
Dagen derpå be tilbrakt i sengen og i sofaen med familien mens vi så på film og spiste popcorn. Det var kosekos. Det kjipe var bare at når filmen endte, så gjorde de ikke som vi ville gjort i min familie; satt på en ny en. Neida, de satte på tven og så på serier som "Two and a Half Men" og "El Vecino" på spansk med forferdelig latterboks og hele pakka. Jeg holder ikke ut! Det er for-fer-de-lig!!
Jeg vet jeg er her for å lære meg spansk, men helt opprikitg så er det ikke et veldig pent språk...

Chill
Spanjoler er noen morsomme vesener på nett. I Spania er det veldig normalt at ungdommen har 6000 bilder av seg selv på profilene sine og at de i alle fall har to statusoppdateringer hver dag. Dessuten burde statusene helst være meget dype og gjerne på engelsk, selv om de ikke skjønner hva som står der. Jeg synes det er morsomt å se folk komme med statuser som "Un deseo? No sentir" (Et ønske? Å ikke føle) eller "Where there is love there is life" eller den gode "A man is already halfway in love with any woman that listens to him", når jeg tidligere samme dag så denne "dype" personen jokke på bestevennen sin, le av tiss og bæsj, eller klype noen i puppen. Men hei, finfint de får utløp for sine dype sider også.

Igår etter skolen dro jeg hjem og kjente meg full av energi, så jeg bestemte meg for å ta meg en liten tur på longboardet for å bli mer kjent med området. Den turen ble ikke så liten, gitt. Igår var det varmt, solen skinte og landskapet var så annerledes og så fint med appelsintrær og oliventrær og druer, at jeg rett og slett bare glemte meg bort. Endte opp med å rote meg vekk i en naboby.. Men det gjorde ingenting, fikk meg bare et par-tre timer på longboard! Verker litt i rumpe, lår og legger idag, ja.

23 grader og sol den 1. november
Nå snart er planen å ta turen ned til Alicante med McKenna, kanskje bruke litt penger, spise litt tapas, se på slottet nok en gang og bare kose oss. Kvelden ikveld blir nok like rolig som igår da jeg imorgen, endelig, skal møte moren til min bestevenninne Hanne (som befinner seg i USA, Illinois dette året). Hennes bestemor har leilighet i Albir, litt lenger oppover kysten, og imorgen skal jeg møte dem alle sammen. Jeg gleder meg masse! Og det faktumet at de har med julegaver, julekalender, klær og småting fra mams og paps, gjør ikke gleden noe særlig mindre!

Ha en fortryllende lørdag, alle sammen!

Og forresten så er mobilen min ødelagt og det er begynt å bli kaldtkaldtkaldtkaldt!

9 grader og vind om morningsen...
..er noe spanske hus ikke er bygget for, så da sover jeg med sokker, bukse og 2xGenser.

2 kommentarer:

  1. Skikkelig runde du hadde longboardet, da! Begynner å bli ganske god? I går ble Stakkars Kari og Helge utstyrt med alle greiene som skal ned til deg. De skulle reise bare med håndbagasje, så de hadde ikke plass til mer enn 2 underbukser og en t-skjorte hver når ditt var pakket i kofferten. Det gikk bra, for de skulle bare være der i noen få dager, som de sa :-)
    Ellers forbinder jeg yachter med highlife og kokain - roter du deg bort i noe slikt leier jeg ut rommet ditt for å finansiere avrusningen....

    SvarSlett
  2. Endelig en fornuftig statement fra papsen....

    SvarSlett

Takk for kommentaren!