søndag 18. november 2012

Kort sagt; mye skole, volleyball, ny pysj og en god helg!

Jeg har kommet meg gjennom nok en uke, nok en helg. Og jeg er glad, litt lykkelig!

Uken som var gikk kun med til skole, studering og litt mer skole. Onsdag var det streik i Spania, Italia og Portugal og vi hadde "fri" fra skolen. I enkelte deler av landet førte streiken til opptøyer og voldsomme sammenstøt mellom politi og opprører. I San Vicente førte streiken til en solrik dag med glade mennesker (med "fri" fra jobben) i gatene og en blond, fanta-drikkende nordmann på utecafé, dypt begravd i matteboken sin.

Torsdag hadde jeg matteprøve som gikk så glatt at jeg blir overrasket om jeg får noe annet enn toppkarakter! (vær så snill, la meg få en toppkarakter). Fikk høre av en venninne at etter at jeg hadde gått så hadde læreren sett på prøven min og skrytt til klassen om hvor smart jeg er. Det kan jo ikke love annet enn godt a, dere!
Fredag hadde jeg økonomiprøve som jeg igrunn studerte heller lite til. Når økonomiboken forklarer et ord eller uttrykk gjennom vanskeligere og mer uforståelige ord og uttrykk blir det småkrevende å studere, for ikke å snakke om å faktisk forstå det jeg studerer.. Dermed ble det til at jeg torsdag kveld heller pratet med venner og mams og paps, og jeg følte meg glad. Og prøven dagen etter gikk faktisk ikke sånn altfor ille. Blir spennende å få igjen resultatene! 

Pappa var på smalahovelag på torsdag og tenkte jeg skulle dele det med dere, som han delte det med meg..
Jeg har funnet ut at jeg ikke vil bruke all min tid her i Spania på å sture, studere, sture og gå ut. Derfor har jeg igjen tatt opp volleyball, og denne gangen for godt (håper jeg). På fredag var jeg på trening og det finnes en haug greie jenter der, så jeg tror dette kan bli bra! Foreløpig er det to treninger i uken og kamp hver lørdag. Tror kanskje jeg kan leve med det.

På kvelden på fredag dro jeg til Maddy og sov over der. Vi bakte norske kanelsnurrer som både hun og hele familien hennes slukte hele. En suksess! Og herremin så godt det var å bake litt igjen og spise produktet av ens eget slit og arbeid. Jeg savner å lage mat, jeg savner kjøkkenet mitt og jeg savner at mams og paps alltid roser meg opp i skyene for det jeg lager. 
Senere spiste vi pizza med familien og satt og pratet lenge. Det var veldig hyggelig og Maddy har virkelig en supergrei familie! Er velkommen der når som helst sa de! 

Her bor Maddy!
Kanelbollekringle
Vann i munnen

Igår dro jeg og Maddy på shopping i Alicante. Jeg er i himmelen over innkjøpene mine. Jeg føler meg jo som en krise her nede fordi jeg ikke har muligheten til å kjøpe meg nye gina-plagg til 50% hver dag.. Det tar på! Men da jeg igår endelig fant meg en haug med klær som jeg er strålende fornøyd med, virker de kommende ukene litt enklere for jeg har noe fint å ha på meg. Tåpelig, men, å, så sant!

Jul i hver en krik og krok
<3
Kjøpte oss pysjamaser!
Jeg blir seks år igjen når jeg har pusepysj med kanin på. 
(mangler noen bilder for de nektet å laste seg opp.. vil oppdateres!)

Kvelden ble brukt i sofaen med vforeldre (fordi begge guttene var ute) med film og pipas (fuglefrø med salt på, sjukt spansk). Det var faktisk veldig, veldig hyggelig! Jeg er jo vant til å være enebarn, da min bror flyttet ut for halvannet år siden, og jeg liker det meget godt. Kanskje igår rett og slett minnet meg litt om hvordan det er å ha oppmerksomheten til de voksne i familien for en gangs skyld! Deilig

Natten i natt var deilig og ubehagelig på samme tid. Det stormregnet utenfor og det trommet skikkelig på taket. Det finnes ikke deiligere enn å sovne til lyden av regn. Det som gjorde natten ikke fullt så deilig var at det også lynet og tordnet skikkelig. Her i Spania lyner og tordner det ikke på tull, her er det på ekte. Og Pablo har jo vært så grei og fortalt meg at det ifjor slo ned et lyn i nabohuset og at det begynte å brenne... Fett, takk. 

Dagen idag skal brukes til å studere flittig. Historieprøve imorgen, filosofiprøve på tirsdag og geografiprøve på fredag krever sitt, og jeg er fast bestemt på å innfri. Med unntak av historie for det er helt umulig da jeg ikke engang vet hva vi har om (det går på valenciano, så det er jo heller håpløst). Og kanskje ikke geografi heller for det er snakk om nittién sider med dritt. Filosofi er jo forsåvidt også dritt, men i alle fall forståelig dritt uten vanskelige faguttrykk. Ja, i alle fall, jeg skal forsøke. Det første trimesteret ender etter denne uken og jeg skal nok klare å holde ut fem skoledager til! 
På torsdag i neste uke bærer det til Granada med Maddy og McKenna, vi skal bo på hostell, spise tapas og se ting og tang. Det blir heidundranes! Når vi kommer hjem gjenstår det tjueto dager til jul, og tjueto dager med hjemmelaget julekalender fra mamma og pappa. Altså tjueto greie dager! Så er det jul, så blir det nyttår i Madrid og så blir det kanskje (kanskje) skiferie på meg og Hannah. Og så fyller jeg atten og så blir det vår og så skal jeg plutselig hjem. Gikk kanskje litt fort mot slutten der, men dere tar poenget. 

Hopp og hei!

3 kommentarer:

  1. Noe lækkert (snurrer) og noe ikke fullt så lækkert (smalahove). Jeg velger det første; kjenner formelig duften fra det bildet. Så fint med prøver som går vegen og en hyggelig kveld med familien. Lykke til med lesing og nye prøver, jeg krysser fingrene!

    SvarSlett
  2. Så hyggelig med en gladmelding!!!
    Tror du bare savnet volleyballen, jeg :-)

    SvarSlett
  3. Så koselig :) Digger pyjamasene !
    Jeg sliter litt med kosthold for tiden og lurte på om du kunne tatt deg tid til å svare på dette:
    Kan du skrive opp sånn ca hvordan du spiser på en dag ?
    Hvordan forholder du deg til godteri og usunne ting ? 1 gang i uken eller tar du litt når du har lyst på ?
    Og hvor store mengder er det når du først spiser ?
    Er det sånn at du kansje bare tar 4 snope ting og en hånd med chips eller pleier du å spise mer når det er noe ?
    Og spiser du ofte kanelboller og sånne ting ? Er det sånn at du kansje tar det og bare kutter ut lunsjen som består av feks brødskiver ?
    Spiser du alltid middag ?
    Og ca hvordan er porsjonen ? Fyller du på flere ganger ?

    SvarSlett

Takk for kommentaren!