lørdag 9. februar 2013

Et farvel, en machosist og en bussjåfør

Uken som var var utenom det vanlige. Tirsdag dro jeg ikke på skolen før klokken to og brukte hele morningen i senga akkompagnert av geografibok og te. Etter å ha gjort en historieeksamen (tror jeg besto) dro jeg ned igjen til Alicante og spiste norsk laks hos søsteren til vmor. Deilig. Senere dro jeg tilbake igjen til huset med Boris, studerte og lagde kanelsnurrer til familien som straks skulle til å sette seg på et fly tilbake til Chile. Fra ni om kvelden til tre om morningsen var jeg sammen med alt av familie og venner som skulle si hadet til vmors søster med familie som skulle hjem til Chile. Det var gråting, utallige kopper te, kanelsnurrer, latter, minner og mer gråting. Ni år har familien bodd i Alicante. De kom hit da sønn og datter var ti og atten år gamle og drar nå etter at de har fått seg ordentlige liv her. Ingen vil tilbake, men den økonomiske situasjonen her i Spania er rett og slett for dårlig til å kunne oppholde seg her. Far hadde ikke jobb, mor vasket og datter med master innenfor helse hadde gått to år arbeidsledig etter avsluttede studier. Begge barna hadde kjærester og det var smertefullt å se dem ta farvel. Ille nok var det å se vmor og søster si farvel ettersom de har vært uadskillelige siden barndommen, men det å se unge, forelskede mennesker bryte seg løs fra hverandres armer, gråtende og hikstende - det knuste hjertet mitt.

Onsdag dro jeg av åpenbare grunner litt senere på skolen, gjorde geografieksamen (puede llover, hehe) og dro hjem. Jeg brukte dagen med familien da alle var litt triste. Ellers tok jeg meg en joggetur ned på stranda og tenkte for meg selv at "nå skal jeg trene litt". Jeg satte igang med gående utfall i sanda og gikk slik fra den ene enden av Playa Postiguet til den andre. Er jeg dum? Er jeg machosist? Jeg er faktisk ikke i fysisk stand til å gå lenger..

Torsdagen longboardet jeg ned til stranda og la meg til der i ti minutter før vinden blåste av meg ansiktet. På veien opp igjen kjøpte jeg matvarer, en "te quiero"-kjeks til vertsmor og nok en spansk bok. Jeg brukte deretter diverse timer på kjøkkenet med å lage lunsj (smørbrød med kyllingfileet, pest og eggemajones) og flere kanelsnurrer. Så kom det en herlig overraskelse på døren; to digre pakker fra mamma og pappa. Mmm. Da vmor kom spiste vi lunsj, så drakk vi te og spiste kanelsnurrer og deretter åpnet vi pakkene. Herlig! Senere skjedde det ikke så mye stort. Vmor jobbet og vfar var borte så jeg lagde middag til Boris og meg og vi så på basketball.

Bilde tatt fra innsiden av mobil-
holder strappet fast til armen min.
Kvalitet. 

Jomle, jamle, nammenam

Igår var det skole som vanlig, men med en vri etterpå. Jeg dro ikke hjem og spiste lunsj og sov siesta; jeg dro til universitetet for å møte med volleyballaget og dra til Castellón. Vi var vel elleve spillere, én kjæreste, to foreldre og én trener som kjørte oppover i en buss ment for seksti personer. Det var ikke mangel på plass i alle fall. Vi spiste empanadas, spilte Uno (fun fact: navnet Uno kommer av at når man har "ett-kort-på-hånd" så sier man i Spania Uno (én)), hørte på musikk, lekte "Coche amarillo" (Gul Bil) og koste oss. Bra greier!
I Castellón spilte vi kamp mot et meget godt lag og vi tapte 3-0. Vi var greit deppa da vi gikk av banen, men like smilende og leende som vi hadde vært på bussen noen timer før da vi gikk ut av dusjene. Det ble ingen trist busstur tilbake altså. En av jentene på laget hadde bursdag og kjæresten hennes hadde laget en svær kake til hele laget. Det ble bursdagsang på spansk, engelsk og norsk, masse kake og mye kos. Senere (rundt kl 01.00) falt alle døde om i hvert sitt sete - glade, overmette og slitne - med et smil om munnen og én sang på hjernen; "En busssjåfør, en bussjåfør"...

Alba og Sara (hvaaal)
Kake
Firkløver!
Bjørnar's back

Idag sov jeg lenge, våknet til veldig triste nyheter og har vel egentlig bare sittet for meg selv og tenkt. Heldigvis kan jeg bare slappe av idag og fortsette i min lille tenkeboble.

Ikveld er det karneval og som jeg fortalte dere sist skal jeg være "Capitan Salami" med jentene mine. Slenger med et bilde så dere skjønner hvor gruelig sexy jeg kommer til å fare rundt ikveld. Watch out, Spaniards.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for kommentaren!